Tips en adviezen

Tips en adviezen

 

Algemeen:
  • Probeer bij alles de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom te respecteren, vooral de holt van de onderrug
  • Doe niets, ook geen rek- en strek oefeningen, wat deze natuurlijke S-vorm geweld aandoet
Zitten:
  • Voor het gaan zitten goed de buik- en bilspieren aanspannen zodat de natuurlijke holte in de onderrug gewaarborgd is. Na het gaan zitten deze spieren vervolgens weer ontspannen
  • De benen niet over elkaar kruisen
  • Voorkom onderuit gezakt zitten of de benen omhoog te leggen (ook niet in bed)
  • Zorg ervoor dat het hoofd niet langdurig voorover gebogen is zoals bijvoorbeeld tijdens lezen of what’s-appen
  • Houd geen portemonnee in de achterzak tijdens zitten, dit voorkomt een scheve houding
Slapen:
  • Slapen op de rug is het beste, dit zorgt voor de minste druk op de wervelkolom
  • Zorg ervoor dat het kussen goed de holte in de nek opvult en de nek zo recht mogelijk ligt
  • Slaap als volwassene niet op de buik, dit forceert de nek
Buigen en Tillen:
  • Til met een rechte rug en buig de knieën
  • Buig vooral niet de rug, zoals vaak gebeurd tijdens tuinieren
  • Bij zware voorwerpen de benen wijd zetten, rug hol houden en het te tillen voorwerp dicht tegen het lichaam houden
  • Verdraai nooit de rug bij het tillen
Oefeningen / Sport:
  • Leg de nadruk op bewegen
  • Doe niets wat de natuurlijke spankracht van de spieren forceert
  • Aan te bevelen milde oefeningen voor het lichaam zijn:
      • wandelen en zwemmen
      • rechtop fietsen
      • lopen op een minitrampoline
      • buikspieroefeningen, zoals door de BSR-practitioner aangegeven, in bed direct na het wakker worden